Nastavitelné brýle

Úloha číslo: 4288

Nová technologie s názvem nastavitelné brýle byla vyvinuta s cílem zlepšit vidění lidem, kteří nemají přístup k očnímu lékaři. Čočky těchto brýlí obsahují kapalinu. Tvar čočky se mění nastavením objemu kapaliny v čočce.

Brýle
  • Otázka 1

    Myšlenka nastavitelných čoček není nová. Oko člověka má také svým způsobem nastavitelnou čočku.

    Oko

    Tvar oční čočky je nastavován působením svalů. Proč je důležité, aby se tvar oční čočky měnil?

    A  Abychom lépe viděli předměty s různým jasem.

    B  Abychom lépe viděli předměty s různými barvami.

    C  Abychom lépe viděli předměty v různých vzdálenostech.

    D  Abychom lépe viděli předměty různých velikostí.

  • Otázka 2

    Níže je vyobrazen boční pohled na nastavitelné brýle. Základní tvar čočky je plochý. Posuvným ovladačem lze měnit objem kapaliny v čočce.

    Jak ovlivňuje přidávání kapaliny tvar čočky brýlí?

    A  Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem ven, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je větší.

    B  Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem ven, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je menší.

    C  Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem dovnitř, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je větší.

    D  Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem dovnitř, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je menší.

  • Nastavitelné brýle - výzkum

    Tři žáci s různým zrakem experimentují s nastavitelnými brýlemi.

  • Anna vidí blízké i vzdálené předměty ostře.
  • Daniel vidí vzdálené předměty ostře, ale blízké předměty vidí rozmazaně.
  • Marie vidí blízké předměty ostře, ale vzdálené předměty vidí rozmazaně.
  • Simulace

    V simulaci si vyzkoušíš, jak objem kapaliny v čočce ovlivňuje žákovu schopnost vidět strom ostře ze všech tří vzdáleností zobrazených výše. Postupuj podle následujících pokynů a dozvíš se, jak fungují jednotlivé ovladače simulace:

    1.  Posuvným ovladačem nastav objem kapaliny v čočce.

    2.  Vyber vzdálenost od stromu.

    3.  Klikni na tlačítko „Spustit“ a zjistíš, jestli žák uvidí strom ostře, nebo rozmazaně. Výsledky se zobrazí v tabulce.

  • Otázka 3

    Vycházej z informací uvedených níže a proveď simulaci k získání potřebných údajů.

    Anna vidí blízké i vzdálené předměty ostře.

    Jak nastavování čočky brýlí ovlivňuje Annino vidění?

    A  Přidáním kapaliny do čočky se blízké předměty jeví jako rozmazané.

    B  Přidáním kapaliny do čočky se vzdálené předměty jeví jako rozmazané.

    C  Odebíráním kapaliny z čočky se blízké předměty jeví jako rozmazané.

    D  Odebíráním kapaliny z čočky se vzdálené předměty jeví jako rozmazané.

  • Otázka 4

    Vycházej z informací uvedených níže a proveď simulaci k získání potřebných údajů.

    Daniel vidí vzdálené předměty ostře, ale blízké předměty vidí rozmazaně.

    Které nastavení brýlí umožní Danielovi vidět blízké předměty ostře? Nezapomeň vybrat jednu nebo více možností.

    A  +2 → přidání celého objemu kapaliny

    B  +1 → přidání části kapaliny

    C  -1 → odebrání části kapaliny

    D  -2 → odebrání celého objemu kapaliny

  • Otázka 5

    Vycházej z informací uvedených níže a proveď simulaci k získání potřebných údajů.

    Marie vidí blízké předměty ostře, ale vzdálené předměty vidí rozmazaně.

    Které nastavení brýlí umožní Marii vidět ostře ze všech tří vzdáleností?

    A  +2 → přidání celého objemu kapaliny

    B  +1 → přidání části kapaliny

    C  -1 → odebrání části kapaliny

    D  -2 → odebrání celého objemu kapaliny

  • Popis úlohy a sledované dovednosti

    Úloha využívá neobvyklé technologie umožňující měnit tvar čoček brýlí pomocí změny objemu tekutiny. Interaktivní část zadání úlohy žákovi umožňuje prozkoumat vliv objemu tekutiny v čočce na její tvar. Žák následně provádí výzkum a hledá třem osobám − jedné se zdravým viděním, druhé dalekozraké a třetí krátkozraké − nejlepší možné individuální nastavení čoček brýlí.

    Sledované dovednosti:

    Otázka 1: Vysvětlovat jevy vědecky

    Otázky 2 - 5: Vědecky interpretovat data a důkazy

Úroveň náročnosti: Úloha vhodná pro žáky základní školy
Původní zdroj: Blažek, R.: Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření
PISA 2015. Úlohy z přírodovědné gramotnosti a metodika tvorby
interaktivních úloh. ČŠI, Praha 2017. ISBN 978-80-88087-12-0
×Původní zdroj: Blažek, R.: Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA 2015. Úlohy z přírodovědné gramotnosti a metodika tvorby interaktivních úloh. ČŠI, Praha 2017. ISBN 978-80-88087-12-0
Zaslat komentář k úloze