Nastavitelné brýle
Úloha číslo: 4288
Nová technologie s názvem nastavitelné brýle byla vyvinuta s cílem zlepšit vidění lidem, kteří nemají přístup k očnímu lékaři. Čočky těchto brýlí obsahují kapalinu. Tvar čočky se mění nastavením objemu kapaliny v čočce.
Otázka 1
Myšlenka nastavitelných čoček není nová. Oko člověka má také svým způsobem nastavitelnou čočku.
Tvar oční čočky je nastavován působením svalů. Proč je důležité, aby se tvar oční čočky měnil?
A Abychom lépe viděli předměty s různým jasem.
B Abychom lépe viděli předměty s různými barvami.
C Abychom lépe viděli předměty v různých vzdálenostech.
D Abychom lépe viděli předměty různých velikostí.
Otázka 2
Níže je vyobrazen boční pohled na nastavitelné brýle. Základní tvar čočky je plochý. Posuvným ovladačem lze měnit objem kapaliny v čočce.
Jak ovlivňuje přidávání kapaliny tvar čočky brýlí?
A Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem ven, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je větší.
B Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem ven, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je menší.
C Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem dovnitř, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je větší.
D Pokud je do ploché čočky přidávána kapalina, stěny čočky se zakřiví směrem dovnitř, protože tlak kapaliny působící na stěny čočky je menší.
Nastavitelné brýle - výzkum
Tři žáci s různým zrakem experimentují s nastavitelnými brýlemi.
- Anna vidí blízké i vzdálené předměty ostře.
- Daniel vidí vzdálené předměty ostře, ale blízké předměty vidí rozmazaně.
- Marie vidí blízké předměty ostře, ale vzdálené předměty vidí rozmazaně.
Simulace
V simulaci si vyzkoušíš, jak objem kapaliny v čočce ovlivňuje žákovu schopnost vidět strom ostře ze všech tří vzdáleností zobrazených výše. Postupuj podle následujících pokynů a dozvíš se, jak fungují jednotlivé ovladače simulace:
1. Posuvným ovladačem nastav objem kapaliny v čočce.
2. Vyber vzdálenost od stromu.
3. Klikni na tlačítko „Spustit“ a zjistíš, jestli žák uvidí strom ostře, nebo rozmazaně. Výsledky se zobrazí v tabulce.
Otázka 3
Vycházej z informací uvedených níže a proveď simulaci k získání potřebných údajů.
Anna vidí blízké i vzdálené předměty ostře.
Jak nastavování čočky brýlí ovlivňuje Annino vidění?
A Přidáním kapaliny do čočky se blízké předměty jeví jako rozmazané.
B Přidáním kapaliny do čočky se vzdálené předměty jeví jako rozmazané.
C Odebíráním kapaliny z čočky se blízké předměty jeví jako rozmazané.
D Odebíráním kapaliny z čočky se vzdálené předměty jeví jako rozmazané.
Otázka 4
Vycházej z informací uvedených níže a proveď simulaci k získání potřebných údajů.
Daniel vidí vzdálené předměty ostře, ale blízké předměty vidí rozmazaně.
Které nastavení brýlí umožní Danielovi vidět blízké předměty ostře? Nezapomeň vybrat jednu nebo více možností.
A +2 → přidání celého objemu kapaliny
B +1 → přidání části kapaliny
C -1 → odebrání části kapaliny
D -2 → odebrání celého objemu kapaliny
Otázka 5
Vycházej z informací uvedených níže a proveď simulaci k získání potřebných údajů.
Marie vidí blízké předměty ostře, ale vzdálené předměty vidí rozmazaně.
Které nastavení brýlí umožní Marii vidět ostře ze všech tří vzdáleností?
A +2 → přidání celého objemu kapaliny
B +1 → přidání části kapaliny
C -1 → odebrání části kapaliny
D -2 → odebrání celého objemu kapaliny
Popis úlohy a sledované dovednosti
Úloha využívá neobvyklé technologie umožňující měnit tvar čoček brýlí pomocí změny objemu tekutiny. Interaktivní část zadání úlohy žákovi umožňuje prozkoumat vliv objemu tekutiny v čočce na její tvar. Žák následně provádí výzkum a hledá třem osobám − jedné se zdravým viděním, druhé dalekozraké a třetí krátkozraké − nejlepší možné individuální nastavení čoček brýlí.
Sledované dovednosti:
Otázka 1: Vysvětlovat jevy vědecky
Otázky 2 - 5: Vědecky interpretovat data a důkazy