Studium svahů
Úloha číslo: 4280
Skupina žáků si všimla významného rozdílu ve vegetaci dvou svahů v jednom údolí: vegetace na svahu A je mnohem zelenější a bohatší než na svahu B. Tento rozdíl je znázorněn na obrázku níže.
Žáci zkoumali, proč se vegetace na jednotlivých svazích liší. V rámci této studie měřili tři přírodní faktory během určitého časového odobí:
množství slunečního světla dopadajícího na dané místo
množství vody v půdě na daném místě
množství dešťové vody, které spadne na dané místo
Otázka 1
Otázka 2
Žáci vzali průměry hodnot naměřených za dané časové období oběma přístroji na každém svahu a spočítali odchylky od průměru. Jejich výpočty jsou zaznamenány v následující tabulce. Odchylka je uvedena za znaménkem „±“.
Průměrné množství slunečního záření Průměrná vlhkost půdy Průměrné srážky Svah A 3800 ± 300 MJ/m2 28 ± 2 % 450 ± 40 mm Svah B 7200 ± 400 MJ/m2 18 ± 3 % 440 ± 50 mm Které jsou možné zdroje odchylek v datech naměřených žáky? Nezapomeň vybrat jednu nebo více možností.
A Přesnost měření se u jednotlivých přístrojů liší.
B Přírodní faktory se v průběhu času mění.
C Přírodní faktory se na stejném svahu liší.
D Přírodní faktory na jednotlivých svazích se liší.
Otázka 3
Dva žáci se neshodují v názoru na důvod rozdílné vlhkosti půdy na obou svazích.
- Žák 1 se domnívá, že rozdílná vlhkost půdy na obou svazích je způsobena rozdílným slunečním zářením.
- Žák 2 se domnívá, že rozdílná vlhkost půdy na obou svazích je způsobena rozdílnými srážkami.
Který žák má na základě uvedených údajů pravdu? Svou odpověď zdůvodni.
Popis úlohy a sledované dovednosti
Na příkladu rozdílné vegetace v jedné lokalitě se žák zabývá studiem odlišností abiotických faktorů biotopů. Řeší, která metodika výzkumu bude vhodná, komentuje odchylky v datech měření a hledá správné vysvětlení zkoumaného jevu.
Sledované dovednosti:
Otázky 1 a 2: Vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkum
Otázka 3: Vědecky interpretovat data a důkazy